טיול מצולם • פינקלר יצא אל המרחבים בבקעת הירדן

    מ"מצפה אלון" נגלים לראשונה נופי בקעת הירדן במלוא הדרם. גבעות מבותרות, ישובים פורחים ומטעי תמרים
    כתב וצילם: קובי פינקלר 1 Comment on טיול מצולם • פינקלר יצא אל המרחבים בבקעת הירדן

    "ארץ התמר" והמרחבים בבקעת הירדן: גבעות מבותרות, ישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שקט. בקעת הירדן • פינקלר נטל את מקל המסעות ויצא לתור את הארץ היפה • אתם מוזצמנים להצטרף

    מ"מצפה אלון" נגלים לראשונה נופי בקעת הירדן במלוא הדרם. גבעות מבותרות, ישובים פורחים ומטעי תמרים
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "ארץ התמר" והמרחבים בבקעת הירדן: גבעות מבותרות, ישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שקט. בקעת הירדן.

    מ"מצפה אלון" נגלים לראשונה נופי בקעת הירדן במלוא הדרם. גבעות מבותרות, ישובים פורחים, מטעי תמרים והרבה שקט. על הכביש היורד מ"מעלה אפרים" בואכה כביש הבקעה, לא מרגישים את עומסי התנועה שחווים רק כמה דקות קודם לכן במרכז הארץ.

    הרוגע באזור, השלווה והמרחבים האין סופיים, מורגשים כאן בכל פינה.

    זהו מסלול הכולל מסלולי טיול ברגל (במעלה הסרטבא הוא הר המשואות) או בנחל תלכיד, מרכז מבקרים בתוך התמרים, פינות חי והמון אנשים טובים באמצע הדרך.

    ועכשיו לכל הדרך.

    בקעת הירדן מציע שפע מקומות למטייל שומר המצוות. בתי קפה (כמו "קפה קפה" במפגש הבקעה או חומוס בגלגל המקראית) כשרים וכשרים למהדרין, סיורים חקלאיים, עדרי צאן לוחכים עשב להנאתם והמון ממורשת ישראל.

    עדרי צאן

    אתר בני ישראל בגלגל

    נפנה תחילה למושב גלגל שם ממוקם אתר בני ישראל בגלגל.

    הגלגל- מקום מושבו של יהושע בן נון . נכון שאין שום ממצא שמוכיח שאכן זה כאן אבל בהחלט זה סביר לפי נתוני השטח, מסבירים לנו.

    אגב, גרסה נוספת נמצאת במושב ארגמן, שם אתר כפות הרגליים, מתוארך לפי פרופ' אדם זרטל לימי הכניסה לארץ.

    אנחנו בדרכנו צפונה. משמאל על גבעה נישאת- אנדרטת הבקעה המפורסמת אותה עיצב יגאל תומרקין לזכר חללי הבקעה. שביל הדרך העולה לאנדרטה שזור בשמות יישובי הבקעה.

    מרכז מבקרים משק ארבל

    ב"מרכז המבקרים" הקטן, בתוך מטעי תמרים, סרט המספר את סיפורו של האזור, תוך כדי לימוד על בני משפחת ארבל ממשואה. לצדו בית קפה קטן ומבחר ממטעמי האזור.

    אח"כ יוצאים לסיור בינות לשטחים החקלאיים כמו התמר (עכשיו בפריחה זה ממש " צדיק כתמר יפרח..") , רימון שנותן פרי ארבע פעמים בשנה, תאנה שצומחת לרוחב, שעורה, פלפל חריף וכמובן כרמי גפן למאכל. בעונה, אולי זה יותר טוב. 055-6641541.

    מטעים ותמר

    הסרטבא – מקום השאת אחת המשואות בזמן בית המקדש

    נסיעה של מספר דקות צפונה על כביש מספר 90 , מעט לפני משואה למגיעים ממרכז המבקרים, מובילה אותנו לאתר הנישא והמורם מהרים (630 מטר מעל לפני הבקעה) "הסרטבא", הוא מקום השאת המשואות בזמן בית המקדש.

    נסיעה על כביש פנימי תוביל אותנו עד לנקודת מרפסת התצפית, בה נשקפים פסגות עבר הירדן המזרחי ואתריו מחד ומנגד יישובי הבקעה. נחנה את הרכב ונלך עד למצפור כעשר דקות בשביל הכחול. מי שכוחו במתניו יכול להעפיל כשעה עד לראש ההר. זו בהחלט משימה ראויה לכיבוש הפסגה. נרד באותה הדרך ונפנה לכיוון מושב חמרה.

    רמון

    חוה חקלאית אורגנית במושב חמרה

    יוסי גרוס חקלאי שעזב את קיבוץ כיסופים ובה להתגורר כאן, פיתח במקום חוה אורגנית מיוחדת. חוות "אורגניקה פארם". בשדות המשק, מסלול סיור חוויתי בשטחי הגידול האורגניים הכולל הדרכה ותאור האזור מבחינה גיאולוגית, נופית, תצפיות, פריחות וחיות בר המצויות בסביבה.

    מסיירים בינות לצמחים השונים, קוטפים, מתבשמים בשם וטועמים מהצמחים הטריים.

    פינת החי של אלי במשואה

    פעם, היה בתל אביב איש הצפרים. איש ניצול שואה( שהלך לעולמו בינתיים), שטיפח את עולם הצפרים. לזכרו הקים אלי פינת חי חמודה עם תוכים רוקדים, צב שעליו רוכבים הילדים( זה לא כואב לו…), יונים מנפחות זפק ועוד. הכניסה ללא תשלום ואם תיסעו למטעי התמרים של אלי תוכלו לראות גם את אוסף הנחשים המרשים. 052-8541388.

    פינת החי

    תצפית מחמדת

    כשיוצאים מהמושב פונים שמאלה לכיוון מחסום בקעות לפי השילוט "חמדת". חמדת ממוקמת בצפון בקעת הירדן על מורדות גב ההר, על כביש אלון, דרומית ליישוב מחולה צפונית ליישובים בקעות ורועי. יש שילוט לאורך הדרך. היישוב יושב באזור שמורת אום זוקא מעל לנחלים תלכיד ופיראן. הפריחה נמצאת ממש בתוך תחומי היישוב וכמובן גם בנחלים ובדרכים. מומלץ בחודשי האביב, להגיע ליישוב ולראות את מרבדי הפריחה המדהימים.

    נוף

    חברי הישוב, הממוקם בפסגת הרי אפרים הקימו נקודת מצפור שממנה נראים היטב הרי עבר הירדן המזרחי, מעבר יבוק (זה מפרשת וישלח על מאבק יעקב במלאך) תל צורתן במקום בו חצב שלמה נחושת ואת אבן הצור, סוכות ועוד.

    בדרך למצפור

    מסלול רגלי בנחל תלכיד

    אחרי שהשבענו נאות עיננו נצא חזרה לכיוון כביש הבקעה למסלול רגלי בנחל תלכיד ונמל פיראן. מחנים את כלי הרכב בחניה מסודרת והולכים לפי הסימונים באדום והכחול. המסלול נכנס עמוק לתוך הוואדי הצר וחזר במסלול מעגלי עד לרכבים.

    והיכן אוכלים ולנים?

    קפה (כשר למהדרין) ברותם.

    קפה ברותם

    נמשיך בנסיעה צפונה. חולפים על פני שדמות מחולה ומחולה ופונים שמאלה לכיוון כביש אלון. אחרי כמה ק"מ הישוב רותם. בתוכו, בית הקפה המיוחד עם הנוף, המטעמים הטובים והבריאים ושפע הטעמים. 054-2197581.

    לא הרחק משם, בתוך היישוב, מספר בתים בנויים מעץ ומבוץ (זהו ישוב אקולוגי מעורב) צימר "דרך האשל" של אילן אשל. חדר שינה למול הנוף המרהיב של בעקבת הירדן, הרי גלעד ומעבר יבוק, מקלחת בתוך מבנה בוץ והרבה שלוה.050-7768666.

    בקעות מבותרות

    איך מגיעים?

    יורדים בכביש חוצה שומרון מצומת קסם עד צומת תפוח. שם פונים ימינה ומיד שמאלה לעבר "מעלה אפרים" והבקעה. נוסעים ישר לפי השילוט עד לכביש הבקעה – כביש מספר 90. לסיור המוצע כאן כדאי להתחיל מאתר הגלגל. בצומת הבקעה, פונים דרומה ולאחר נסיעה של 10 דקות פונים לפי השילוט לישוב גלגל ונתיב הגדוד.

    שאר הסיור מתבסס על כביש 90- כביש הבקעה וכביש אלון.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בכל משבריו וגליו של העם היהודי לא נתנו לשום רוח לגבור על הרוח היהודית,
      היינו יותר נהנים לראות את הקריין מפסיק…